سرخط خبرها

مابین دود، صدا و خطوط راه‌آهن

  • کد خبر: ۶۴۸۹
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مابین دود، صدا و خطوط راه‌آهن
گزارشی از مشکلات چهارصد دستگاه

عطایی

این هفته برای پیگیری مشکلات ساکنان محله رضاییه و محدوده چهارصد دستگاه که بار‌ها و بار‌ها در ستون حرف مردم اعتراض خود را اعلام کرده بودند به سراغشان رفتیم. محله چهارصد دستگاه که ساخت و افتتاح آن به دوران پهلوی باز می‌گردد، محله‌ای است ما بین بولوار وحدت و امت. این محله از سمت شرق با ریل راه‌آهن همسایه است. محله در ابتدا برای اسکان افراد کم بضاعت به تعداد چهارصد واحد و در منازل مسکونی کوچک ۴۰ متری شبیه به سوئیت ایجاد شده است. ما در این گزارش تعدادی از مشکلات ساکنان را از زبان خودشان بیان می‌کنیم.
 
آلودگی صوتی
محله به سبب قرار گرفتن در بین ۲ بولوار پرتردد از آلودگی صوتی زیادی رنج می‌برد. این مسئله با تردد خودرو‌های سنگین و سبک و همچنین اتوبوس‌های شرکت واحد که قصد دارند خود را به پایانه شهید گمنام برسانند، دو چندان شده است. در گذشته خیابان وحدت ۲ بسیار کم رفت و آمد بوده است، ولی اکنون همانند خیابان اصلی است. افزون بر حرکت اتوبوس‌های شرکت واحد و خودرو‌های شهری، رفت‌وآمد خودرو‌های سنگین و ترانزیت مربوط به راه‌آهن هم مزید برعلت شده است.

زمین‌های ورزشی زیر ریل راه‌آهن
مردم این محله از دیرباز به صدای عبور و مرور راه‌آهن عادت کردند، ولی در چند سال اخیر اوضاع کمی فرق کرده است. محوطه‌ای که ما بین محله و ریل راه‌آهن قرار داشت و باعث می‌شد سروصدای کمتری به این سمت بیاید، از سوی شرکت خدمات فنی و مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن که شرکتی خصوصی است، ریل‌گذاری شد و به عنوان کارگاه فنی استفاده می‌شود. همراه اهالی بالای پشت‌بام یکی از منازل رفتیم و از آنجا به محوطه نگاهی انداختیم. خود من در زمین فوتبالی که در این محوطه قرار داشت و به آن زمین وحید می‌گفتیم فوتبال بازی کردم و با دیدن اینکه دیگر زمینی وجود ندارد، شوکه شدم. آقای درحی، از ساکنان محله، می‌گوید: «اینجا ۲ زمین فوتبال و ۲ زمین والیبال وجود داشت. این زمین‌ها تصاحب و به صورت نمایشی ریل‌گذاری شده است. وقتی اعتراض کردیم که زمین‌های ورزشی چه شد و چرا سروصدای زیادی از این محوطه خارج می‌شود؟ گفتند «حریم ریل راه‌آهن است.» آن موقع به راه‌آهن مراجعه کردیم. ریاست وقت راه‌آهن و ریاست روابط عمومی آن گفتند: «این شرکت حق هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی، تجاری و حمل بار و تعمیرات ندارد و فقط تعدادی دیزل قطار در حالت آماده‌باش قرار دارند تا برای کمک‌رسانی احتمالی به قطار‌هایی که در بین خطوط بین شهری دچار مشکل شده‌اند، اعزام شوند.»

سروصدا‌های عجیب راه‌آهن
آقای درحی ادامه می‌دهد: «این شرکت و نگهبان آن به برش و تفکیک لوازم کوپه‌های اسقاطی قطار اقدام می‌کردند، مدت‌ها صدای سنگ فرز و اره‌های مختلف می‌آمد و آسایش ما را سلب کرده بود و در نهایت هم ضایعات بازمانده که ارزش فروش نداشت، آتش زدند. دود کل منطقه را برداشت و ما به آتش‌نشانی زنگ زدیم و پیگیر شکایت شدیم. پاسخ  نگهبان این بود که ملک شخصی است و ربطی به شما ندارد. اکنون شب‌ها که دیدی به محوطه نداریم، سروصدای عجیب و غریبی از محوطه می‌آید طوری که انگار قطار‌ها تا صبح عقب و جلو می‌روند.»

ارزان برای خودروفروشان و گران برای مردم
اوضاع وقتی جالب‌تر می‌شود که اهالی می‌گویند تا چند روز گذشته در اینجا تخلیه خودرو‌های شرکت ایران خودرو انجام می‌شد. وقتی مردم اعتراض می‌کنند راننده‌ها می‌گویند که این خودرو‌ها قرار بود در بینالود از قطار خارج شوند و با ماشین‌های حمل خودرو به مشهد آورده شوند که ناگهان این ایده به ذهنشان می‌رسد که اگر در مشهد پیاده کنیم صرفه‌جویی می‌شود. نتیجه این اتفاق پیاده‌سازی خودرو از قطار و بارگیری آن در خودرو‌های حمل خودرو در وحدت ۲ است. این بارگیری‌ها ساعت‌های متمادی و عموما در شب انجام می‌شد. پس از اعتراض فراوان مردم چند روزی است که دیگر این اتفاق تکرار نمی‌شود، ولی هنوز بارگیری سیمان در خودرو‌های سنگین ادامه دارد.

بستر مناسب برای بزهکاری
خانم خدابخشی، از اعضای شورای اجتماعی محله، که بار‌ها پیگیر نصب تابلو ورود خودرو‌های سنگین و توقف ممنوع بوده، موفق شده است پس از این پیگیری‌ها تابلو مذکور را نصب کنند. رانندگان خودرو‌های سنگین بعضا در کنار خودرو خود اقدام به استعمال مواد مخدر می‌کنند. خانم خدابخشی وجود شمشاد‌ها در این محدوده را باعث امنیت خلافکاران می‌داند. چندی پیش بود که آقای ترابی‌نیا، رئیس ناحیه یک شهرداری منطقه ۵، به درخواست مردم محله شمشاد‌ها را تا حد امکان کوتاه کردند، ولی بازهم فضای پشت شمشاد‌ها برای پناه گرفتن مساعد است. خانم خدابخشی و دیگر اهالی می‌گویند که اصلا این شمشاد‌ها را نمی‌خواهند.

یا زمین ورزشی یا فضای سبز
درخواست اهالی این محله که بار‌ها از سوی استشهادنامه‌ها و اعتراض‌ها و مکاتبات با راه‌آهن، شهرداری و مسئولان محیط‌زیست ارائه شده، واضح و روشن است. روزنامه شهرآرا و شهرآرا محله منطقه ۵ امسال و ایام گذشته بار‌ها به این موضوع پرداخته است، ولی در خلاء راهکار معضل به صورت دیگری نمایان شده است. اهالی این محله از شهرداری، شورای شهر، راه‌آهن و دیگر سازمان‌ها می‌خواهند تا محوطه ما بین ریل راه‌آهن و چهارصد دستگاه را یا به صورت ابتدایی خود یعنی ۲ زمین فوتبال و ۲ زمین والیبال درآورند یا این محوطه را طی مذاکراتی با راه‌آهن به فضای سبز تبدیل کنند. فضای سبز شدن این مکان می‌تواند آلودگی هوای بولوار وحدت که ناشی از ترافیک اطراف حرم مطهر است را تا حد زیادی کاهش دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->